Exception:Omega-3 fatty acids supplements for heart health




People recommend to take nutrients from foods rather than supplements. But there is an exception for omega-3 fatty acid supplements.

Almost any nutrient can be potentially toxic if consumed in large quantities over a long time. Interactions between dietary supplements and prescription drugs and among several dietary supplements taken at the same time may occur.

Moreover, vitamin or mineral supplements aren’t a substitute for a balanced, nutritious diet that limits excess calories, saturated fat, trans fat, sodium and dietary cholesterol.

But what about omega-3 fatty acid supplements?
Epidemiologic and clinical trials have shown that omega-3 fatty acids reduce CVD incidence.  Large-scale epidemiologic studies suggest that people at risk for coronary heart disease benefit from consuming omega-3 fatty acids from plants and marine sources.

The ideal amount to take isn’t clear.  Evidence from prospective secondary prevention studies suggests that taking EPA+DHA ranging from 0.5 to 1.8 grams per day (either as fatty fish or supplements) significantly reduces deaths from heart disease and all causes.  For alpha-linolenic acid, a total intake of 1.5–3 grams per day seems beneficial.

Randomized clinical trials have shown that omega-3 fatty acid supplements can reduce cardiovascular events (death, non-fatal heart attacks, non-fatal strokes).  They can also slow the progression of atherosclerosis in coronary patients.  However, more studies are needed to confirm and further define the health benefits of omega-3 fatty acid supplements for preventing a first or subsequent cardiovascular event.  For example, placebo-controlled, double-blind, randomized clinical trials are needed to document the safety and efficacy of omega-3 fatty acid supplements in high-risk patients (those with type 2 diabetes, dyslipidemia, hypertension and smokers) and coronary patients on drug therapy.  Mechanistic studies on their apparent effects on sudden death also are needed.

Increasing omega-3 fatty acid intake through foods is preferable.  However, coronary artery disease patients may not be able to get enough omega-3 by diet alone.  These people may want to talk to their doctor about taking a supplement.  Supplements also could help people with high triglycerides, who need even larger doses.  The availability of high-quality omega-3 fatty acid supplements, free of contaminants, is an important prerequisite to their use.




Tags: ,
Posted in health

Leave a Reply